Mis on Google Adwords ja kuidas Adwords töötab?!

Selles artiklis sooviksin teile tutvustada Adwordsi, rääkida selle ajaloost ja välja tuua peamised põhimõtted. Järgmistes artiklites räägin Adwordsiga töötamisest ja selle võimalustest. Aga sellest siis järgmistes artiklites. 🙂

Niisiis – alustame!

gogoBill Gross asutas 1996. aastal väikefirma, millel oli määratud internetireklaami maailma täielikult muuta. Firma nimeks sai Idealab. Bill Grossi ettevõttel kulus kaks aastat rasket tööd ja palju loomingulisi ideid, et käivitada teenus GoTo.com, mis põhines lihtsal ärimudelil: kasutaja päringute vastusena kuvatakse otsingutulemustes reklaamija reklaame. Kasutaja sisestab vastavasse aknasse päringu ja kui reklaamija on need sõnad oma reklaami jaoks valinud, siis kuvatakse need loendis.

Ärimudel tugines neljale lihtsale ideele, mis tegid selle revolutsiooniliseks.

Esimene idee oli relevantsus – Google kasutas hiljem seda oma teenuses AdWords. Kuna reklaamide kuvamise aluseks oli kasutaja otsing, siis oli kõige relevantsem otsingu-, mitte mõni muu reklaam.

Teiseks revolutsiooniliseks kontseptsiooniks oli hinnamudel. Varem maksid reklaamipakkujad alati oma kuulutuste näitamise eest. Algul pidid nad otsustama mitu näitamist osta ja maksid seejärel 1000 kuvamise eest (cost-per-mille – CPM). Seoses üleminekuga PPC-hinnamudelile (pay-per-click) said reklaamijad võimaluse maksta ainult siis, kui nende huvitatud kasutajad klikkisid nende reklaamidel. Uue hinnamudeli järgi oli minimaalne igakuine reklaamikulu 1 dollar. See oli radikaalne muutus võrreldes eelmise miinimumkuluga, mis oli tuhandeid dollareid kuus.

Kolmas kontseptsioon, mis aitas Google’il luua sadu tuhandeid reklaamijad sisaldav kliendibaas, oli registreerimise protseduur. GoTo kõrvaldas reklaamimüüja kui barjääri reklaamija ja reklaamiaja vahel. Reklaami iseseisva koostamise ja haldamisega sai iga reklaamija mõne minutiga registreerida oma PPC-konto, valida märksõnad ja koostada oma reklaami teksti.

Neljas ja viimane idee, mis võimaldab Google’il reklaamijate pealt miljardeid teenida, on oksjonid. GoTo.com otsustas mitte panustada sellele, et kasutajad klõpsavad otsingutulemustes märksõna sisaldavale reklaamile, ja jätsid selle reklaamijate otsustada. Reklaamijad pidid ise otsustama, kui palju nad nõustuvad kliki eest maksma ja kõige suurema pakkumise teinud reklaamija reklaam ilmus kõige kõrgemal positsioonil.

Seega on GoTo.com-i neli alusideed lihtsad:
• relevantsus;
• hinnakujundus kliki hinna põhjal;
• iseteeninduse võimalus;
• oksjonikauplemise põhine hinnakujundus.

Ülaltoodud põhimõtted aitasid Google’il lisaks reklaamipakkujate tunnustuse võitmisele saada tulu ka nendevahelisest konkurentsist. Igaüks tahtis oma reklaamile saada head positsiooni! 🙂

Areenile ilmub Google

googleJuba 1998. aastal, kui käivitati teenus GoTo.com, püüdis Google alustava ettevõttena viia oma äri ülikooli seinte vahelt üle garaaži; teenimisvõimalustest ei mõelnud siis veel keegi. Järgmise kahe aasta jooksul seadis Google end sisse Mountain View’s, teenis 25 miljonit dollarit ja palkas ettevõtte arendamiseks vajalikud võtmetöötajad. Nad muutsid kardinaalselt algse otsingutehnoloogia mastaapi.

Google’i esimeseks prioriteediks oli küsimus: kuidas hakata tulu teenima? Alguses otsustas Google reklaamipakkujatele pakkuda tasulist programmi tuhande näitamise eest. Selleks tuli rääkida müügiesindajaga ja allkirjastada leping, mis kehtestas miinimumtasu päris suurele summale. Tõsi küll, reklaamijad võisid soovi korral näidata oma reklaame päringute põhjal, kuid neile neljale kontseptsioonile, mis GoTo.com-ile edu tõid, ei mõelnud siis veel keegi. Reklaami avaldamise piirangud Google’is muutusid väiksemaks 2000. aasta oktoobris, kui ettevõte käivitas esimese iseteenindusprogrammi. Teenuse nimi oli lihtne – Google AdWords – ja sellel oli algselt 350 klienti. Aga isegi siis müüdi Google’is reklaami CPM-i põhiselt.

Google'i teenus AdWords Select – PPC-süsteemi revolutsioon

google-adwords-logo2002. aasta veebruar oli internetireklaami ajaloos oluline teetähis – Google muutis alatiseks reklaami kliki hinna põhjal. Sel kuul käivitati GoTo.com-i nelja põhikontseptsiooni ühendav teenus AdWords Select. Kuid Google ei oleks olnud Google, kui ta poleks asjale lisanud veidi vürtsi. Mida rohkem te GoTo.com-ile maksite, seda parem oli teie reklaami positsioon otsingutulemustes. Tegelikult oli see mudeli alus, seega said parimad positsioonid need ettevõtted, kes olid nõus kõige rohkem maksma. Google kuulutas oma programmi motoks relevantsuse ja muutis enampakkumise mudeli PPC-põhiseks, et suurendada kasutajate jaoks reklaamide relevantsust ja maksimeerida tulemuste lehel oma tulu.
Sisuliselt seisnes uuendus selles, et reklaami asukoha määramiseks otsingutulemustes kasutatakse CTR-i (click-through rate – suhtarv, mis näitab reklaamil tehtud klikkide arvu ja reklaami esitamiste arvu suhet). Positsioon ise arvutatakse lihtsa valemi järgi: maksimaalne CPC (cost per click – kliki hind) korrutatud CTR-ga.

Uuenduse loogika seisnes selles, et kui kasutajad klikivad sageli kindlat reklaamkuulutust, siis tähendab see seda, et reklaam on nende päringute kohaselt kõige relevantsem ja reklaamija väärib edutust. See lihtne valem aitas Google’il maksimeerida tulu igal otsingutulemuste lehel. PPC-mudeli kasutamisel maksab reklaamija otsingumootorile ainult siis, kui toimub üleminek (st kasutaja klõpsab otsingutulemustes kuvatavatel reklaamidel).

Reklaami ja klikkide arvu hinna sidumisega suutis Google iga otsingutulemuste lehekülje kasumi maksimeerida. See lihtne uuendus lõi muuhulgas olukorra, kus väikeettevõtte ahvatlevamad pakkumised võisid otsingutulemustes saada kõrgema positsiooni kui suurettevõtte pakkumised, mis polnud piisavalt relevantsed. Seega on paigutuse hind muutunud vähem tähtsaks kui relevantsus. Suur reklaamieelarve ei taganud enam suurimat klikkide arvu või parimat positsiooni. Reklaamijatel tuli valida märksõnad, mis kõige paremini peegeldasid nende toodete omadusi, ja koostada kasutajate päringutele täpsemini vastavaid reklaame.

Tulemuseks oli „väljak“, kus ühelgi mängijal ei olnud teiste ees vähimatki eelist. Ja Google kaasas nii palju reklaamijaid, et lõpuks sulges ettevõte CPM-i põhise programmi täielikult ja nimetas eduka AdWords Selecti ümber Google AdWordsiks.

Aastate jooksul on Google on välja töötanud veelgi loomingulisemaid lähenemisi ja täiustanud otsingu tulemustes reklaaminäitamise valemeid. Samas, ükskõik kui keeruliseks AdWords ka ei muutunud, jälgiti Google’is alati, et reklaamiteenus oleks otsinguprotsessiga seotud.

Järgmistes artiklites uurime reklaaminäitamise võimalusi ja viise ning õpime, kuidas kasutada reklaamieelarvet kõige tõhusamalt ja maksimeerida konversiooni. 🙂

Oleme ametlik Premier Google Partner

Aastatepikkune kogemus koos komplekslähenemisega kliendi äriülesannete lahendamisele võimaldab tagada reklaamikampaaniate kõrge efektiivsuse.

Leave A Comment

CIMA
Creative & Innovative Media Agency
  • Tammsaare tee 109, Tallinn, Estonia
  • 686 80 70

Oleme ettevõtetele see koostööpartner, kellega minna nendele digitaalmaailma seiklustele, mida teised võimatuks peavad.